Навчально-практичний семінар-тренінг
29 листопада 2016 року на базі Звенигородської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів – спортивного ліцею відбувся навчально-практичний семінар-тренінг на тему: «Вплив травми на психічний та емоційний розвиток дитини. Психолого-педагогічна допомога дитині в переживанні втрати», на якому були присутні 30 працівників психологічних служб ЗНЗ Звенигородського району.
Метою семінару було визначення шляхів, удосконалення форм та методів соціально-педагогічної та психологічної роботи з дітьми, які зазнали втрати чи травм, надання інформації про психологічні травми, їх вплив на дитину та допомога дитині в переживанні втрати.
Методист РМК Мудра С.М. відкрила роботу семінару і зазначила, що психологічна служба відіграє важливу роль в оптимізації навчальної та виховної діяльності закладів освіти, особливо наголосила на важливості роботи практичних психологів та соціальних педагогів у наданні допомоги дітям та сім’ям у період конфлікту.
Візитку школи, на базі якої проводився семінар, представлено, як заклад нового типу із найкращими здобутками діяльності педагогічного та учнівського колективів.
Соціальний педагог Дивнич Л.А. та практичний психолог Ткаченко Н.В. представили колегам презентації своєї роботи: «Методична скарбничка: ідеї, напрацювання, досвід». До участі у роботі семінару було запрошено Шолох Олену Олександрівну, психолога Звенигородського районного відділу кримінально-виконавчої інспекції.
У ході роботи було розглянуто теоретичні засади роботи працівників психологічної служби з травмами, розкрито поняття посттравматичного стресового розладу. Грунтовно розібрано «стежку втрат», види втрат, обговорено та переглянуто фільм «Свои, чужие дети».
У практичній частині семінару учасники взяли участь у роботі тренінгової групи, мета якої сприяти формуванню психологічної готовності педагогів до роботи з дітьми, які пережили травму або втрату; уміння надавати практичну допомогу особам, які пережили трагічні події; формування позитивної світоглядної позиції особистості; оволодіння елементарними прийомами релаксації та аутотренінгу.
Під час практичної роботи «Історія втрат» соціальні педагоги та практичні психологи проаналізувати власні історії втрат та дійшли до висновку, що втрати навчають нас бути співчутливими, уважними, обережними; переживши втрату, ми, крім негативного можемо придбати для себе і життєвий досвід.
Під час вправи «Переміщувач» учасники семінару змогли відчути себе в ролі переселенців, проговорили емоції та почуття людей, які пережили втрату житла, роботи, звичного оточення. Педагоги отримали практичні поради щодо роботи з сім’ями та дітьми внутрішньо переміщених осіб.
Вправи для зняття стресу – дихальні, фізичні, психологічні були апробовані учасниками тренінгу як метод роботи з травмою. Крім того, педагогам було запропоновано цілий ряд різноманітних видів інтерактивних вправ, завдань, розвантажень, які б допомогли мінімізувати негативний вплив сьогоднішньої непростої ситуації в суспільстві.
Практичний психолог школи Ткаченко Н.В. та соціальний педагог Дивнич Л.А. підготували буклети з порадами та рекомендаціями на тему «Як допомогти дитині впоратися з травмами та втратою», у яких надано психолого-педагогічні рекомендації для вчителів, батьків, дорослих стосовно допомоги дитині, яка переживає втрату, рекомендації дорослим та дітям для «одужання» від горя, основні напрями та завдання соціально-педагогічної роботи з учнями із вразливих сімей або сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах.
На закінчення семінару кожним учасником були висловлені побажання, особисті враження про те, якою мірою реалізовані їхні очікування щодо тренінгу і зібрані до «скарбниці цінних думок».
Сподіваємось, що набутий досвід та знання допоможуть соціальним педагогам та практичним психологам у професійній діяльності.