ВІДДІЛ ОСВІТИ ЗВЕНИГОРОДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

Особлива дитина (РПМПК)

 


 

 

 

 

 

 


Графік роботи Звенигородської районної психолого-медико-педагогічної консультації

 

День тижня

Години роботи

Види роботи

Понеділок

з 8.00 до 13.00

Виїзний день, діагностично - корекційна робота, консультації.

Середа

з 14.00 до 17.00

Прийомний день, планування роботи на тиждень, діагностично – корекційна робота, консультація керівників, завідуючих, вчителів, вихователів, батьків.

П’ятниця

з 8.00 до 13.00

Діагностично – корекційна робота, консультація керівників, завідуючих, вчителів, вихователів, батьків.

 

 

 

 


 

 


«Корекція сигматизму шиплячих звуків у дітей з різною мовленнєвою патологією»

 

   13 березня у спеціалізованій школі IIII ступенів № 1 м. Звенигородки відбувся районний семінар учителів – логопедів на тему:

«Корекція сигматизму шиплячих звуків у дітей з різною мовленнєвою патологією»

    Зважаючи на поширеність у дітей старшого дошкільного, молодшого шкільного віку порушень,пов’язаних  з неправильною вимовою шиплячих звуків,  і на те, що все частіше спостерігаються прояви більш складного порушення  мовлення – стертої дизартрії, при  якій теж порушується артикуляція звуків (Ш), (Ж), (Ч), учителі – логопеди обговорили питання, які стосувались традиційних та нетрадиційних способів, прийомів постановки, автоматизації    шиплячих звуків при дислалії, стертій дизартрії, демонстрували практичні матеріали, які використовують під час логопедичних занять.

    Учасники семінару ознайомились з досвідом роботи учителя – логопеда  Заєць С. Г., заслухали інформацію методиста РМК Мудрої С. М. щодо надання корекційно – розвивальної допомоги дітям з ООП, які перебувають на інклюзивному навчанні.

 

Семінар  учителів – логопедів

14  листопада  у  ДНЗ № 9  «Веселка» м.  Звенигородки  відбувся  районний  семінар  учителів – логопедів  на  тему «Реалізація  корекційної  складової навчання дітей  з  особливими  освітніми  потребами». 

Учителі – логопеди обговорили  питання,  пов’язані  з  наданням корекційно- логопедичної  допомоги  дітям,  які  навчаються  на інклюзивній  та  індивідуальній  формі.  Поділилися  досвідом  індивідуальної  логопедичної  роботи  з  дітьми із  затримкою  психічного  розвитку,  легкою  розумовою  відсталістю,  зниженим  слухом, аутизмом.

Учасників  семінару  з  нагоди Міжнародного   Дня  логопеда  привітали  вихованці  дошкільного  закладу,  які  порадували  присутніх  своєю  майстерністю  танцювати,  співати.


Семінар -  практикум учителів – логопедів

28 лютого в  спеціалізованій  школі  IIII ст. № 1 м. Звенигородки  відбувся районний  семінар -  практикум учителів – логопедів   на  тему  «Нетрадиційні прийоми формування правильної вимови при складних видах порушень мовлення дітей».

           В  зв’язку  із  зростаючою кількістю дітей – логопатів, які потребують довготривалої логопедичної корекції, виникає необхідність  застосування  в  практиці роботи  учителя – логопеда різноманітних допоміжних технологій,  які б сприяли швидшому та ефективнішому подоланню складної мовленнєвої патології.

          Вчителі – логопеди ділились інформацією та досвідом щодо нетрадиційних засобів при постановці звуків. Відпрацьовували окремі прийоми проведення індивідуального логопедичного масажу, а також навчання дітей самомасажу в ігровій формі.

   Активно  обговорювали питання надання  консультативної та практичної допомоги  дітям з особливими освітніми потребами. Які охоплені різними формами навчання  в  ЗНЗ, ДНЗ

.

районний семінар учителів –логопедів

3 березня, в день, коли відзначається Всесвітній день охорони слуху, профілактики хвороб органів слуху, було проведений районний семінар учителів –логопедів на логопедпункті при Юрківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.

Тема семінару: «Формування та розвиток усного мовлення у дітей зі зниженим слухом.» досвідом роботи з розвитку слухового сприймання, формування правильної звуковимови в учнів початкових класів поділилась логопед Майданюк Людмила Іванівна.

Учасники семінару переглянули фрагменти індивідуальних занять зі слабочуючою ученицею, ознайомились з послідовністю корекційно-розвивальної роботи, навчально-дидактичними матеріалами, які використовує логопед в своїй роботі.

Члени методичного об’єднання активно обговорювали питання, які стосувались теми семінару. Були прийняті рекомендації щодо покращення надання корекційної роботи дітям з особливими освітніми потребами і, зокрема, зі зниженим слухом.

Для  вас  відкриті  наші  душі  і  серця

 

Сиджу в колясці, так собі сиджу.
Проходять люди, поглядають косо.
А що я їм у відповідь скажу?
Для них мій голос зовсім безголосий.
Усі здорові, ну а я — такий.

Юрій Титов

 

3-є грудня – Міжнародний  день  людей  з  обмеженими  можливостями.

         На сьогодні  для  України  проблема  захисту   людей  з  обмеженими  можливостями набуває особливого значення у зв’язку з постійним зростанням їх частки серед населення держави.  За останні десять років чисельність осіб з особливими  потребами в Україні перевищила 18-відсотковий рубіж.  Термін "інвалідність" включає в себе значну кількість різних функціональних обмежень, які зустрічаються серед населення всіх країн світу.  Люди можуть стати інвалідами внаслідок фізичних, розумових або сенсорних дефектів, стану здоров'я чи психічних захворювань. Ці особливості можуть бути постійними або тимчасовими. Тим не менш, не дивлячись на всі проблеми, ці люди живуть, працюють, творять, перемагають. Практика показує, що інваліди можуть бути і стають повноцінними членами суспільства, відмінними фахівцями і навіть політиками, економістами, соціально активними і життєствердними людьми, які надихають багатьох, в тому числі і абсолютно здорових людей.                                                                            Відзначення Міжнародного дня людей з обмеженими можливостями – справедлива шана суспільства та нагадування всім про обов'язок перед людьми, що потребують захисту та підтримки у цей непростий час. Інваліди – це не просто категорія людей. Це окремі життя. Окремі трагедії. Окремі людські надії на те, що все буде добре. Переймаючись буденними проблемами корисно замислитися над непростою долею людей з вадами здоров'я і не тільки у день 3 грудня, а й протягом цілого року не забувати про те, що поруч з нами живуть люди, які потребують нашої допомоги та уваги. 

З метою ознайомлення  учнів  початкових  класів  з  такою  соціальною  категорією  як  люди  з обмеженими  можливостями,   формування толерантного ставлення до дітей та громадян з обмеженими  можливостями, сприйняття їх як рівноправних членів суспільства вчителем-логопедом логопедпункту  №5  при  Юрківській  загальноосвітній школі І-ІІІст. Звенигородської районної ради Майданюк  Л.І. було проведено   виховний   захід «Для  вас  відкриті  наші  душі  і  серця»  у   Богачівському  НВК (2  грудня),  у Юрківській  ЗОШ І-ІІІ ст. (3  грудня)  та  в  Стецівському  НВК-МАНМ(4  грудня).

Під  час   виконання    вправи  «Я  це  зможу» діти  із    заплющеними  очима  малювали  свою  домівку  і  сонечко;  жестами  намагались  сказати   друзям,  що  вони  люблять  свою неньку  Україну,  однією  рукою  зав’язати  шнурки  на  черевиках,  застебнути  ґудзики.

Діти   під  час  заходу  на  вирізаних  із  кольорового  паперу  серцях  написали  свої  побажання  дітям  з  обмеженими  можливостями,    читали оповідання  В.Сухомлинського  «  Як  Сергійко  навчився  жаліти», пригадали цікаві прислів’я та приказки про добро і милосердя, працювали з картками, а також переглянули презентацію « Для  вас  відкриті  наші  душі  і  серця».        

                                 

  Завершився   виховний захід прослуховуванням пісні « Даруйте  всім  добро» у виконанні Софії  Шкідченко.

 

 

Сценарій заходу "Для вас відкриті наші душі і серця" ЗАВАНТАЖИТИ

 


   

Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку. ЗАВАНТАЖИТИ

 

Увага! Нові нормативні документи! Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014  №80 "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку(початкова школа)" ЗАВАНТАЖИТИ

 

Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.04.2014 №504 "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" ЗАВАНТАЖИТИ
 
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ. ЗАВАНТАЖИТИ

Семінар учителів індивідуального навчання, соціальних педагогів

17.03.2015
Семінар учителів індивідуального навчання, соціальних педагогів

17 березня 2015 року у відділі освіти був проведений семінар з питань надання якісних освітніх послуг дітям з особливими потребами. У семінарі взяли участь учителі, що працюють з даною категорією дітей, соціальні педагоги навчальних закладів району. 

Про надання якісних освітніх послуг дітям з психофізичними вадами, про одну із форм забезпечення права на освіту в умовах загальноосвітнього навчального закладу - інклюзивне навчання ознайомила учасників семінару завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Н.В..

Про індивідуально-корекційну роботу, про засвоєння програмового матеріалу учнями з особливими освітніми потребами обмінялися досвідом учителі, які працюють з ними.

Про якісну підготовку пакета документів для психолого-педагогічного вивчення дітей з метою організації індивідуальної та інклюзивної форм навчання на 2015-2016 н.р. наголосила завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Н.В.

Було прийнято відповідні рекомендації, дано домашнє завдання.

 

 

Районний семінар учителів-логопедів

24 лютого 2015 року у дошкільному навчальному закладі №9 «Веселка» відбувся районний семінар учителів –логопедів з питання «Корекційна робота з розвитку мовлення з дітьми з ринолалією».

         Учитель-логопед логопедичного пункту при дошкільному навчальному закладі №9 «Веселка» Пшенишна Валентина Василівна ознайомила присутніх із досвідом роботи, провела індивідуальне логопедичне заняття х дитиною з закритою ринолалією, презентувала методичний посібник «Формування мовленнєвої компетентності дітей з ринолалією».

       

         На актуальності надання якісних освітніх послуг дітям з вадами мовлення наголосила учитель-логопед логопедичного пункту при Звенигородській спеціалізованій школі  І-ІІІ ступенів №1, керівник методичного об’єднання Заєць Світлана Григорівна.

         Про збільшення кількості дітей з особливими освітніми потребами, про підготовку їх до психолого-медико-педагогічного вивчення районною психолого-медико-педагогічною консультацією та якісну підготовку пакета документів наголосила завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Ніна Василівна. 

Завдяки активній участі учителів-логопедів, завідуючої дошкільним навчальним закладом Павленко Валентини Іванівни, методиста Тлустої Наталії Іванівни на семінарі панувала атмосфера творчого пошуку, розв’язання проблем корекції мовленнєвих порушень у дітей-логопатів.

На завершення відбулося обговорення актуальних питань та підведення підсумків семінару, прийняті відповідні рекомендації.      

 


Районний семінар учителів, що працюють за індивідуальною формою навчання

28 жовтня у методичному кабінеті відділу освіти відбувся районний семінар на тему: "Надання якісних освітніх послуг дітям з особливими потребами".

Держава намагається приділяти посилену увагу дітям з особливими освітніми потребами. У сучасному світі постійно зростає кількість дітей з порушеннями розвитку. На сьогодні в нашій країні створюються умови для рівного доступу до навчання всіх дітей, створюються умови пристосування освітнього процесу до особливих потреб дитини. 

З цією метою було проведено семінар, на якому обговорювалися актуальні питання. 

Про роботу районної психолого-медико-педагогічної консультаціїї в 2013-2014 та завдання на 2014-2015 зупинилась завідувач Власюк Н.В. Учасники семінару мали можливість ознайомитись з роботою РПМПК через презентацію сторінки "Особлива дитина" на сайті відділу освіти.

Упровадження інклюзивної освіти є важливим чинником розвитку суспільства, адже воно передбачає неавчання всіх дітей у загальноосвітніх навчальних закладах. Про введення інклюзивної форми для дітей, які цього потребують, наголосила завідувач Власюк Н.В.

Поділилися досвідом з питань роботи з дітьми з легкою розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку учителі Гонтар Л.В. (Звенигородська ЗОШ № 4) та Бевз В.П. (Хлипнівська ЗОШ).

Про психолого-педагогічні аспекти роботи з даною категорією дітей розповіла практичний психолог Звенигородської спеціалізованої школи № 3 Калюжна О.С.

Учасники семінару обговорили наболілі проблеми у роботі з дітьми з психофізичними вадами. Були прийняті відповідні рекомендації, дано домашнє завдання.

 


Діагностичні засідання районної-психолого-медико-педагогічної консультації 

24 квітня та 14 травня 2014 року  у районній психолого-медико-педагогічній консультації відбулися діагностичні засідання, на яких проведено психолого-педагогічне вивчення 27 дітей з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів району. 26 дітям на 2014-2015 навчальний рік рекомендовано індивідуальну форму навчання, одній дитині - інклюзивну форму навчання.


Засідання "круглого столу" на тему: "Нові підходи до надання корекційних послуг дітям з особливостями психофізичного розвитку"

25 березня 2014 року у відділі освіти відбулося засідання «круглого столу» за участю учителів індивідуального навчання, соціальних педагогів, психологів, медичних працівників, управління соціального захисту населення, служби у справах дітей на тему «Нові підходи до надання корекційних послуг дітям з особливостями психофізичного розвитку».
Девізом роботи засідання стали слова відомого педагога В.О.Сухомлинського «Знедолена природою дитина не повинна знати, що в неї слабкий розум, слабкі сили. Виховання такої дитини повинне бути в сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим».  
Відкрила засідання  і ознайомила з планом роботи  завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Ніна Василівна. 
У засіданні взяли участь члени консультації: психіатр Центральної районної лікарні Чирва Лариса Антонівна, директор  Центру соціальної реабілітації дітей з інвалідністю Котлярова Оксана Вікторівна, методист районного методичного кабінету Бережна Світлана Миколаївна, а також спеціаліст служби у справах дітей Жмурко Ольга Станіславівна, яка відповідає за роботу з дітьми з особливими потребами.
Про роль районної психолого-медико-педагогічної консультації у наданні корекційних послуг дітям з особливостями психофізичного розвитку, актуальним питанням сьогодення, познайомила присутніх Власюк Н.В. Проаналізувала контингент дітей, яким можна запропонувати одну із форм забезпечення права на освіту в умовах загальноосвітнього навчального   закладу - інклюзивне навчання. 

Про дітей з розумовою відсталістю та затримкою психологічного розвитку, класифікацією їх психічних та поведінкових розладів ознайомила лікар-психіатр Чирва Л.А.

Про роботу Центру соціальної реабілітації дітей з інвалідністю ознайомила директор Котлярова О.В.
Провела бесіду з учасниками засідання щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями психічного розвитку психолог районного методичного кабінету Бережна С.М.
З метою організації індивідуальної та інклюзивної форм на 2014-2015 н.р. було організовано  навчання членів засідання щодо підготовки пакета документів для психолого-педагогічного вивчення дітей з особливостями психофізичного розвитку. 
Учителі індивідуального навчання, соціальні педагоги жваво обмінялися досвідом роботи з питань  корекційних послуг дітям з особливими освітніми потребами.
Було прийнято відповідні рекомендації.

З підсумковим словом виступила завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Ніна Василівна, яка наголосила на важливості роботи з даною категорією дітей та побажала учасникам засідання терплячості, уміння співчувати, врівноваженості, наполегливості, витримки, старанності, готовності до постійної цілеспрямованої роботи.

Районний семінар-практикум на тему: «Сучасні комп’ютерні технології у корекційно-логопедичній роботі»

З метою ознайомлення учителів-логопедів з актуальними питаннями корекційної роботи з дітьми-логопатами 25 лютого2014 року проведено районний семінар-практикум на тему: «Сучасні комп’ютерні технології у корекційно-логопедичній роботі» на базі логопедичного пункту при спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів ім. Тараса Шевченка.
Про інноваційні технології в системі корекції мовного розвитку дітей та використання інформаційних комп’ютерних технологій у логопедичній роботі поділилася досвідом та провела логопедичне заняття з групою учнів з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення «Диференціація звуків [л] - [р] з використанням лексичної теми «Будівельні професії» учитель-логопед
Ільченко І. А. 

 

З новими комп’ютерними програмами ознайомила членів семінару вчитель-логопед логопедичного пункту при Водяницькому НВК Колесник Н.І.
Презентувала досвід роботи у формі портфоліо та ознайомила з авторським цифровим навчальним ресурсом для тематичного логопедичного заняття учитель-логопед Ільченко І.А.
На актуальності надання якісних освітніх послуг дітям з вадами мовлення наголосила завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Н.В.
Завдяки активній участі слухачів семінару панувала атмосфера творчого пошуку, розв’язання проблем з корекції мовленнєвих порушень у дітей-логопатів. На численні питання дала відповідь керівник методичного об’єднання Заєць С.Г.

 

На завершення відбулося обговорення актуальних питань та підведення підсумків семінару, прийнято відповідні рекомендації, одним із пунктів яких було висловлено прохання до відділу освіти про оснащення логопедичних пунктів району комп’ютерною технікою.

 

                          Завідувач РПМПК                             Н.В. Власюк

 

Про забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами в тому числі дітям з інвалідністю

Доповідна записка

Шановні члени колегії, запрошені.

На виконання Конвенцій про права дитини та інвалідів, законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про реабілітацію», Указу Президента України «Про заходи щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженими можливостями», Плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, Положення про індивідуальну форму навчання та з метою забезпечення прав дітей-інвалідів та дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку відділом освіти райдержадміністрації навчальними закладами проводиться постійна клопітка робота.

З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти, соціалізації дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку затверджено план заходів. За результатами громадського огляду умов утримання, навчання та проживання дітей соціально незахищених категорій та витягів протоколів діагностичних засідань районної психолого-медико-педагогічної консультації поновлено банк даних дітей з інвалідністю та дітей, що потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в тому числі дітей дошкільного віку.

Забезпечується виявлення, облік дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в тому числі дітей з інвалідністю, починаючи з раннього віку, та надання якісної освіти з урахуванням особливостей їх психофізичного розвитку.     

З метою координації дій щодо забезпечення прав дітей-інвалідів та дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, питання щодо забезпечення рівного доступу до якісної освіти, соціалізації дітей з особливими потребами постійно розглядаються на нарадах керівників навчальних закладів.

При формуванні бюджету відділу освіти передбачаються кошти для організації індивідуального навчання дітей з особливими освітніми потребами.

У 2013-2014 навчальному році на обліку перебуває 101 дитина інвалід шкільного віку і 48 дошкільного віку. На індивідуальній формі навчання здобувають освіту станом на 24.12.2013 55 дітей. З них за індивідуальними навчальними планами, розробленими на основі програми для розумово відсталих та інтенсивної педагогічної корекції 29 дітей. 26 дітей за індивідуальними навчальними планами, розробленими на основі програми загальноосвітньої та спеціалізованої школи.

До роботи з дітьми з обмеженими фізичними та (або) розумовими можливостями залучені педагогічні працівники із спеціальною освітою, зокрема, 6 учителів-логопедів, 7 практичних психологів у загальноосвітніх школах та 5 - у дошкільних навчальних закладах. Всі заклади освіти району забезпечені посадами соціальних педагогів з навантаженням згідно нормативів чисельності.

У ході проведення профорієнтаційної роботи із учнями випускних класів закладів освіти району проводиться ознайомлення із потребами ринку праці у фахівцях зі спеціальною педагогічною освітою. Зокрема, питання видачі адресно-цільових направлень у вищі педагогічні навчальні заклади заслуховується на колегії відділу освіти РДА щорічно у червні.

Проводиться просвітницька робота серед батьків щодо можливостей надання освітніх послуг дітям з особливими потребами. Щороку проводяться засідання РПМПК, де надається повна інформація та індивідуальне консультування батьків щодо можливостей здобуття загальної середньої освіти дітьми-інвалідами та дітьми, що потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку. Членами РПМПК надано 107 консультацій з різних питань організації навчання таких дітей.

З метою підвищення професійного рівня педагогів, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, щороку проводяться семінари. Протягом 2013 року було проведено ряд семінарів для соціальних педагогів, психологів, учителів індивідуального навчання, учителів-логопедів на теми: «Про надання якісних освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами», «Про впровадження інклюзивної та інтегрованої форм навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», «Про переваги та недоліки інклюзивної форми навчання», «Про роботу з батьками щодо переходу дітей з інвалідністю з індивідуальної форми на інклюзивну», «Психолого-педагогічні аспекти роботи з дітьми з психофізичними вадами», «Особливості логопедичної роботи з дітьми-логопатами».

З метою перевірки забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами, в тому числі дітям з інвалідністю та  надання методичної та практичної допомоги протягом 2013 року відвідано 65 уроків у 11 загальноосвітніх навчальних закладах, 3 заняття у дошкільних навчальних закладах району, а саме: Звенигородських спеціалізованих №1, 3, імені Тараса Шевченка, Звенигородських загальноосвітніх школах №2, 4, 5, Звенигородській школі-інтернаті, Юрківській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Ризинській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Чичиркозівському, Стецівському НВК, ДНЗ №8 «Журавлик», ДНЗ №9 «Веселка». Здійснено перевірку шкільної документації (журнали індивідуального навчання, календарні плани, поурочні плани, зошити індивідуальної роботи учнів, розклади уроків, витяги з протоколів педагогічних рад, накази навчальних закладів).  У ході перевірки встановлено, що адміністрації та педагогічні колективи всіх названих закладів в основному забезпечують право на освіту дітям з особливими освітніми потребами, в тому числі дітям з інвалідністю. У всіх закладах зібрано нормативно-правову базу, опрацьовано Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах. Питання організації індивідуального навчання слухалося на засіданням педагогічних рад, нарадах при директору, оперативно-інструктивних нарадах, щороку видавалися аналітичні накази.

У кожному навчальному закладі сформований пакет документів, необхідний для організації індивідуального навчання. Виконання індивідуальних навчальних планів та програм фіксується в окремих журналах, які в основному ведуться згідно вимог.

Аналіз відвіданих уроків, логопедичних занять свідчить, що значна частина вчителів, учителів-логопедів ретельно готується до уроків та занять, застосовують  різні прийоми і методи роботи, враховують особливості розвитку психічних процесів дитини. Так на уроках  та заняттях у дітей початкових класів Звенигородської спеціалізованої школи ім. Т. Шевченка (уч. Чорна О.В., Письменнна Р.М., Дубіцька А.М.), Звенигородської загальноосвітньої школи №4 (уч. Гонтар Л.В., Власюк В.П., Філатова В.В.), Звенигородської спеціалізованої школи №1 (уч.-логопед  Заєць С.Г.) Юрківської загальноосвітньої школи (уч.-логопед Оселедько Л.І.), дошкільного навчального закладу №9 «Веселка» (логопед Пшенишна В.В.) використовують методичні рекомендації районних семінарів. З метою розвитку мовлення впроваджують в практику роботи наочний яскравий ілюстративний матеріал, вміло поєднують навчальну роботу з ігровою уч. Звенигородської загальноосвітньої школи № 4  Гонтар Л.В., Звенигородської спеціалізованої школи ім. Т. Шевченка Гонько З.М., Звенигородської загальноосвітньої школи № 2 Заєць С.Г., Красуцька Л.Л., Звенигородської загальноосвітньої школи № 5 Забудська Л.О., Звенигородської загальноосвітньої школи-інтернату Басиста Л.В., Чичиркозівського НВК Боротинська Н.Ф. Учителі Звенигородської загальноосвітньої школи № 4  Скоробреха А.В.,  Звенигородської загальноосвітньої школи № 2 Онищенко Л.О., Стрижиус О.В., Звенигородської загальноосвітньої школи № 5 Шевейко Т.О., Стецівського НВК Шадріна Л.В. створюють такий мікроклімат, який забезпечує увагу учнів на різних етапах уроку.

Здійснюють чіткий контроль за станом індивідуального навчання заступники з навчально-виховної роботи у Звенигородської загальноосвітньої школи № 2 Бойко Н.Л., Звенигородської загальноосвітньої школи № 4 Власюк В.П., Звенигородської спеціалізованої школи ім.. Т.Шевченка Гонько З.М. та Ярмош А.П. Постійно питання надання освітніх послуг дітям з обмеженими можливостями розглядаються на оперативно-інструктивних нарадах та нарадах при директору у Звенигородських школах № 2, 4 та 5.

Однак не систематично записують уроки окремі вчителі, не повністю заповнені графи журналів індивідуального навчання на сторінці № 3, відомості про участь у  гуртковій роботі, бесіди з виховної роботи у Звенигородських школах № 1, 2, 3, ім.. Т.Шевченка. Є випадки коли уроки не проводяться за затвердженим розкладом через різні причини. Тематичний облік знань здійснюється не завжди згідно вимог у частини вчителів всіх перевірених шкіл.

Серед учнів, що досягли певних успіхів за час індивідуальної форми навчання, це учні Звенигородської спеціалізованої школи ім.. Т.Шевченка Усань Оксана, Звенигородської спеціалізованої школи № 3 Мовчан Вікторія, Звенигородської загальноосвітньої школи № 4 Шевченко Євгеній, Юрківської загальноосвітньої школи Демчук Ярослав. Однак більшість учнів читають поскладово, не вкладаються в норму, відведену програмою, не можуть писати під диктовку, рахувати в межах ста, мають бідний словниковий запас.

Учнівські зошити в основному перевіряються, хоч і не завжди якісно, особливо в старшій ланці. В частини учнів зошити брудні, неохайні.

Не завжди виставляються оцінки в щоденники учням всіх перевірених шкіл.

У затверджених розкладах вказано місце проведення уроків індивідуального навчання. Однак за браком кабінетів учителі і діти часто шукають собі місце проведення занять. А потрібно створити спеціально обладнані місця як це частково продумано у Звенигородських школах №1, №2, №4.

Недостатній управлінський контроль негативно впливає на якість надання освітніх послуг та дотримання конституційного права громадян на здобуття якісної освіти незалежно від стану здоров»я.

У роботі з дітьми з інвалідністю є ще ряд проблем. Зокрема діти не забезпечені відповідними підручниками, особливо слабозорі, слабочуючі та діти з легкою розумовою відсталістю, хоч щороку на Департамент освіти і науки облдержадміністрації робляться замовлення на відповідні підручники.

Діти з інвалідністю, які не підлягають навчанню і знаходяться вдома, їх батьки не наділені постійною увагою керівників навчальних закладів, соціальних педагогів, психологів.                                                                

Робота з дітьми з обмеженими можливостями, дітьми з інвалідністю повинна бути на постійному контролі адміністрації навчальних закладів та  відділу освіти.

Слід зазначити, що якісний освітній рівень забезпечується й розвитком нахилів і талантів дитини. Проте лише 38 учнів з вадами розвитку залучені до позакласної та позашкільної роботи. Це учні Звенигородських шкіл № 3, 4, 5, м... Т.Шевченка.

Відомо, що діти з проблемами в розвитку ще в дошкільному віці починають розуміти свою несхожість з однолітками без порушень в розвитку. Тому в навчальному закладі необхідно створювати відповідні умови для формування у дітей з особливими освітніми потребами самостійності, впевненості, мобільності, адже всі діти є цінними і активними членами суспільства.  Під час добору педагогічних працівників для роботи з дітьми з інклюзивним та індивідуальним навчанням потрібно зважати на їхні особисті якості. Їм мають бути притаманні: людяність, терплячість, уміння співчувати, врівноваженість, наполегливість, витримка, старанність, готовність до постійної цілеспрямованої роботи, безконфліктність, тому що діти безпосередньо сприймають та навчаються тому, що зустрічають у своєму житті.

Дякую за увагу! Надіюсь на плідну співпрацю.

Вітаю вас з наступаючим Новим 2014 роком та Різдвом Христовим!

Бажаю вам достатку в хату,

В сім’ю – кохання і тепла,

У школу – терпіння й високу зарплату,

Від колег – пошани і добра.

Здоров’я вам, щастя, наснаги, надії.

Хай здійснюються всі ваші мрії.

З повагою завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією  Н.В. Власюк.


Колегія відділу  освіти  райдержадміністрації

 

РІШЕННЯ

25.12.2013                                                                                                                                                                                  протокол №5

                                                                    

 

Заслухавши доповідну записку   завідувача районною психолого-медико-педагогічною консультацією «Про забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами в тому числі дітям з інвалідністю»,  колегія

УХВАЛЮЄ:                     

 

1.     Доповідну записку «Про забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами в тому числі дітям з інвалідністю» взяти до відома.

2.     Відділу освіти райдержадміністрації:

2.1. Забезпечити реалізацію Конвенцій про права дитини та інвалідів, законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про реабілітацію», Указу Президента України «Про заходи щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженими можливостями», Плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, Положення про індивідуальну форму навчання.

2.2. Забезпечити належний рівень контролю, організації, навчально-методичного забезпечення індивідуального навчання дітей з особливими освітніми потребами.

2.3. При потребі вводити інклюзивну та інтегровану форми навчання.

2.4. Удосконалювати матеріально-технічну базу для загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів для забезпечення освітніх потреб дітей з інвалідністю.

3. Районному методичному кабінету:

3.1. Включати у план замовлення підручників, навчальних посібників, програм для учнів, які навчаються за програмами інтенсивної педагогічної корекції, розумово відсталих дітей та дітей зі зниженням зору та слуху.

3.2. Забезпечувати курсовою перепідготовкою учителів, учителів-логопедів, вихователів, які працюють з дітьми з психофізичними вадами.

4. Районній психолого-медико-педагогічній консультації:

4.1. Надавати адміністраціям навчальних закладів, учителям, батькам методичні рекомендації та консультації з питань організації індивідуального навчання дітей з психофізичними вадами та введення інклюзивної та інтегрованої форм навчання.

4.2. Забезпечити активну участь щодо виявлення, попереднього діагностування, поповнення банку даних, оформлення документації дітей з вадами фізичного та (або) розумового розвитку щорічно до 1 вересня.

4.3. Постійно співпрацювати із закладами системи охорони здоров’я, Управлінням соціального захисту населення, службою у справах дітей, Центром соціальної реабілітації дітей з інвалідністю.

5. Керівникам загальноосвітніх, дошкільних, позашкільних навчальних закладів:

5.1. Взяти під персональну відповідальність організацію навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами, забезпечивши відповідні умови для здобуття якісної освіти.

5.2. Заслухати хід виконання програм соціального захисту, дотримання Положення про індивідуальну форму навчання протягом І півріччя наступного року.

5.3. Забезпечити належну роботу психологічної служби та соціально-педагогічного патронажу дітей з особливими освітніми потребами.

5.4. Проводити роз’яснювальну роботу серед батьків з питань обрання форми здобуття освіти для дітей з інвалідністю.

5.5. Звернути особливу увагу на охоплення позашкільною освітою дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку.

5.6. Посилити співпрацю з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування щодо вирішення подальшого навчання або працевлаштування дітей з інвалідністю.

5.7. Підвищити рівень відповідальності керівників навчально-виховних закладів, психологів, соціальних педагогів за організацією компенсуючого навчання і реабілітацією дітей з психофізичними вадами.

 6. Контроль за виконанням рішення покласти на  спеціаліста відділу освіти Різник Т.А.,  завідувача  районним  методичним кабінетом Кульбаченко О.В., завідувача  районною   психолого-медико-педагогічною   консультацією Власюк Н.В.

 

 

 

Голова колегії,

начальник відділу освіти

райдержадміністрації                                                                         І.Б.Міненко

 


 

Створення адекватних умов навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами

         Основне із завдань сучасної школи - якнайширша реалізація потенціалу кожної дитини. Загальновідомо, що успішність у навчанні в основному залежить від того, наскільки якісно умови виховання відповідають можливостям.

         Головним орієнтиром стають інтереси дитини, створення сприятливих умов для отримання батьками своєчасної, а головне – ранньої діагностично – консультативної допомоги.

У нашій країні, як і в усьому світі, з різних причин зростає кількість дітей з відхиленнями у розвитку. Останнім часом міжнародна спільнота запропонувала використання для дітей з порушеннями термін ”діти з особливими освітніми потребами”, який стосується однаковою мірою як інвалідності у важкій формі, так і середніх за ступенями порушень.

Саме районна психолого-медико-педагогічна консультація значну увагу приділяє своєчасному виявленню, обліку дітей з вадами розвитку (як тих, які перебувають на обліку в дитячих медичних закладах так і з числа дітей із труднощами у навчанні в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах), визначення для них адекватних форм соціально – педагогічної чи медичної допомоги.

         До категорії дітей з особливими освітніми потребами належать діти, які мають додатково такі вади: порушення емоційно-вольової сфери, розумова відсталість, вади слуху, зору, порушення вимови, рухового апарату.

         Педагогічний аспект має дуже велике значення для всього процесу реабілітаційного потенціалу, інтеграції дитини в суспільство. Насамперед, це корекція відхилень у розвитку інтелекту, рухового та психічного порушень методами спеціальної педагогіки. В процесі навчання й виховання відбувається адаптація, соціалізація, накопичення життєвого досвіду, знань, зниження рівня наявної соціальної недоторканості.

З метою створення умов для особистісного розвитку творчої самореалізації, утвердження людської гідності дітей з особливими освітніми потребами, покращення роботи з ними проводяться семінари учителів індивідуальної форми навчання, учителів-логопедів, соціальних педагогів, психологів. З питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами ознайомлюють на семінарах завідувач районної психолого-медико-педагогічної консультації Власюк Н.В., вчитель-логопед логопедпункту при Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1 Заєць С.Г., методист райметодкабінету Бережна С.М.

На семінарах розглядаються також питання про актуальність проблеми інклюзивної освіти, про її переваги та недоліки. З даного питання виступили завідувач районної психолого-медико-педагогічної консультації Власюк Н.В., соціальний педагог Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №5 Шевейко Т.О., учитель індивідуального навчання Юрківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Цегельна І.П.

Про досвід роботи з дітьми з особливими потребами обмінюються педагоги, які з ними працюють.

При підведенні підсумків учасники семінарів переконані, що діти з проблемами в розвитку ще в дошкільному віці починають розуміти свою несхожість з однолітками без порушень в розвитку. Тому в навчальному закладі необхідно створювати відповідні умови для формування у дітей з особливими освітніми потребами самостійності, впевненості, мобільності, адже всі діти є цінними і активними членами суспільства.  Під час добору педагогічних працівників для роботи з дітьми з інклюзивним та індивідуальним навчанням потрібно зважати на їхні особисті якості. Їм мають бути притаманні: людяність, терплячість, уміння співчувати, врівноваженість, наполегливість, витримка, старанність, готовність до постійної цілеспрямованої роботи, безконфліктність, тому що діти безпосередньо сприймають та навчаються тому, що зустрічають у своєму житті. Підтвердженням цього факту є спостереження Росса Кемпбелла:
Якщо дитина оточена критикою,
то вона вчиться звинувачувати,
Якщо дитина бачить ворожість -
вона вчиться битися.
Якщо над дитиною насміхаються -
вона вчиться бути боязкою.
Якщо дитину постійно соромлять -
вона вчиться почувати себе винуватою.
Якщо дитина оточена терпимістю -
вона вчиться бути терпимою.
Якщо дитину заохочують -
вона вчиться цінувати інших.
Якщо дитина почуває себе у безпеці -
вона вчиться вірити.
Якщо дитину схвалюють -
вона вчиться подобатися сама собі.
Якщо дитину приймають і поводяться
з нею доброзичливо - вона вчиться
знаходити любов у цьому світі.

 


Районний семінар учителів індивідуального навчання з питань роботи з дітьми

з особливими освітніми потребами

       22 жовтня 2013 року відбувся районний семінар учителів індивідуального навчання з питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. В роботі семінару взяли участь представники загальноосвітніх навчальних закладів, у яких навчаються діти за індивідуальною формою, члени районної психолого-медико-педагогічної консультації.
      Про актуальність проблеми інклюзивної освіти, про створення спеціальних умов для особистісного розвитку творчої самореалізації та утвердження людської гідності дітей з особливими освітніми потребами доповіла завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Н.В. Власюк.

Про надання якісних освітніх послуг дітям з особливими потребами виступила учитель-логопед логопедичного пункту при Звенигородській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1, член районної психолого-медико-педагогічної консультації Заєць Світлана Григорівна.

     Про переваги та недоліки інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах ознайомили присутніх учитель української мови та літератури Юрківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Цегельна І.П. та соціальний педагог Звенигородської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №5 Шевейко Т.О.

 

       Про роботу з батьками дітей з інвалідністю та обмеженими можливостями щодо переходу з індивідуальної форми навчання на інклюзивну висвітлила завідувач районною  психолого-медико-педагогічною консультацією Н.В. Власюк.
      Про досвід роботи з дітьми, які в 2013-2014 н.р. здобувають освіту за індивідуальною формою, обмінялися учителі індивідуального навчання загальноосвітніх навчальних закладів району.
      При підведенні підсумків всі учасники семінару були переконані, що діти з проблемами в розвитку ще в дошкільному віці починають розуміти свою несхожість з однолітками без порушень в розвитку. Тому в навчальному закладі необхідно створювати відповідні умови для формування у дітей з особливими освітніми потребами самостійності, впевненості, мобільності, адже всі діти є цінними і активними членами суспільства.  Під час добору педагогічних працівників для роботи з дітьми з інклюзивним та індивідуальним навчанням потрібно зважати на їхні особисті якості. Їм мають бути притаманні: людяність, терплячість, уміння співчувати, врівноваженість, наполегливість, витримка, старанність, готовність до постійної цілеспрямованої роботи, безконфліктність, тому що діти безпосередньо сприймають та навчаються тому, що зустрічають у своєму житті. Підтвердженням цього факту є спостереження Росса Кемпбелла:
Якщо дитина оточена критикою,
то вона вчиться звинувачувати,
Якщо дитина бачить ворожість -
вона вчиться битися.
Якщо над дитиною насміхаються -
вона вчиться бути боязкою.
Якщо дитину постійно соромлять -
вона вчиться почувати себе винуватою.
Якщо дитина оточена терпимістю -
вона вчиться бути терпимою.
Якщо дитину заохочують -
вона вчиться цінувати інших.
Якщо дитина почуває себе у безпеці -
вона вчиться вірити.
Якщо дитину схвалюють -
вона вчиться подобатися сама собі.
Якщо дитину приймають і поводяться
з нею доброзичливо - вона вчиться
знаходити любов у цьому світі.
 
Було прийнято відповідні рекомендації, дано домашнє завдання.
 
 

 

Районний семінар учителів-логопедів

01 жовтня 2013 року у логопедичному пункті при Звенигородській спеціалізованій школі I-III ступенів № 1 відбувся районний семінар учителів-логопедів на тему: "Врахування диференційованого підходу в корекційно-логопедичній роботі з дітьми зі складними мовленнєвими вадами".

Про застосування диференційованого підходу на заняттях з дітьми з алалією та використання диференційованого підходу у роботі з учнями, які мають фонетико-фонематичні порушення, повідомили учителі-логопеди логопедпункту при Шевченківському навчально-виховному комплексі Безрук Т.Г. та логопедпункту при Юрківській загальноосвітній школі I-III ступенів Оселедько Л.І.

Про впровадження інклюзивної та інтегрованої форми навчання виступила завідувач районною психолого-медико-педагогічною консультацією Власюк Н.В. яка ознайомила членів семінару з базою даних дітей-інвалідів, які здобувають освіту за індивідуальною формою навчання і могли б підлягати інклюзивній формі навчання.

Про використання нових комп"ютерних технологій у роботі з дітьми-логопатами, про новини в літературі з питань логопедичної роботи виступила керівник районного методичного об"єднання учителів-логопедів Заєць С.Г. 

Про наслідки первинного логопедичного обстеження дітей загальноосвітніх навчальних закладів та дошкільних навчальних закладів району у вересні 2013 року прозвітували учителі-логопеди.

З питання оформлення нормативно-правової бази на засідання психолого-медико-педагогічної консультації повідомила завідувач РПМПК Власюк Н.В.

Підведено підсумки семінару, прийнято рекомендації, дано домашнє завдання.